sobota, maj 04, 2024

ul.Sierakowskiego19, 97-500 Radomsko tel.:44 685 44 41

Czyste powietrze – czy wiemy, czym oddychamy?

 Temat: Czyste powietrze – czy wiemy, czym oddychamy?

1.Poćwicz z Puchatkiem

Zobacz

2.Zabawa ruchowa „ Słońce i deszcz”
Na wypowiedziane przez rodzica hasło: świeci słońce – unieście wysoko do góry ręce i kręćcie nadgarstkami, na hasło: pada deszcz- zróbcie przysiad i chowajcie głowę . Zabawę powtarzamy kilka razy zmieniając kolejność haseł.

3.Układanie rytmów:
Przygotujcie karteczki w kształci koła i kropli. Ułóżcie na dywanie rytmy z tych karteczek. Ułożony rytm odwzorujcie w formie dźwiękowej, samodzielnie wybierając zasady kodowania, np. koło – dźwięk „ma”, kropla – dźwięk „mu” lub: koło – klaśnięcie, kropla – tupnięcie. ( zamiast karteczek można użyć klocki w dwóch kolorach)

4.Co to jest powietrze? – rozmowa kierowana. Zapytajcie dziecko: Co to jest powietrze?, Gdzie się znajduje?, Jaki ma kształt i kolor?, Po czym poznajemy, że jest?, Czy bez powietrza można puszczać bańki mydlane, nadmuchać balon, puścić latawiec?, Czy powietrze może być brudne?, Co wpływa na czystość powietrza?

5.Obejrzyjcie obrazki. Zadaniem dziecka jest określenie, czy dany przedmiot wpływa na jakość powietrza, a jeśli tak, to czy jest to wpływ pozytywny (dzieci unoszą kciuk do góry), czy negatywny (dzieci kierują kciuk w dół).

 rower

chmury

 

 

5.Historia o sadzeniu drzew – wykonanie zadania w „Kartach pracy” strona 58.
Dziecko ogląda obrazki historyjki, próbuje odgadnąć jej treść, uzupełnia ją, doklejając brakujące elementy, opowiada własnymi słowami o tym, co robią dzieci na każdym obrazku, nadaje tytuł historyjce i ocenia postawę jej bohaterów. Próbuje odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób dzieci postanowiły walczyć o czyste powietrze? Rodzic czyta zdania, a dziecko dopasowuje do ich treści odpowiednie obrazki.
6.Jak w inny sposób można dbać o czystość powietrza- porozmawiajcie z dziećmi (przykładowe odpowiedzi: jeździmy sprawnymi samochodami, rezygnujemy z samochodów na rzecz rowerów, korzystamy z ekologicznych źródeł energii, takich jak: woda przetwarzana na energię w elektrowniach wodnych, wiatr wykorzystywany przez elektrownie wiatrowe, biogazy wytwarzane z roślin i odchodów zwierzęcych, gejzery, z których wytryskuje gorąca woda i para oraz energia słoneczna, którą pobieramy za pomocą płaskich paneli słonecznych).

7.Znaki zakazu - zapytacie dzieci, co to są znaki zakazu i prości o podanie przykładów (np. zakaz wjazdu, zakaz wjazdu na rowerze, zakaz wstępu z lodami, zakaz rozmawiania przez telefon komórkowy, zakaz fotografowania, zakaz schodzenia z wyznaczonych szlaków, zakaz wychylania się przez barierki, zakaz palenia tytoniu, zakaz gry w piłkę, zakaz wstępu ze zwierzętami, zakaz używania sygnałów dźwiękowych, zakaz parkowania, zakaz kąpieli, zakaz skakania do wody, zakaz skrętu, zakaz wyprzedzania). Dziecko ogląda w miarę możliwości znaki w internecie lub na obrazkach, opowiada o tym, gdzie takie widziało i jaką pełnią funkcję. . Następnie rysuje w „Kartach pracy” na stronie 59 symbole, które zakazują niszczenia środowiska.

znaki

Powodzenia Inga Matuszewska

 

8.Co porwał wiatr? – zabawa dydaktyczna
Rozłóżcie na dywanie różne przedmioty o różnym ciężarze a dziecko podaje ich nazwy.(np. kartka papieru, łyżka, słomka do napojów, gruba książka, kredka itd.). Wiemy, że ciężkie przedmioty porywa tylko duży wiatr, a lekkie zdmuchnie już mały powiew. Przyjrzyjcie się dokładnie wszystkim przedmiotom na dywanie. Rodzicu, wciel się w rolę WIATRU, dziecko niech będzie miało zasłonięte oczy. „WIATzabiera jeden przedmiot i pyta dziecko: Co porwał wiatr? Dziecko otwiera oczy i próbuje odgadnąć jaki przedmiot zdmuchnął wiatr, czego brakuje na dywanie, a następnie decyduje czy był to silny czy lekki wiatr? Czy zdmuchnął ciężki a może lekki przedmiot?
Rodzic prosi żeby dziecko odkładało po jednej(prawej) stronie lekkie przedmioty, które słaby wiatr unosi bez problemu, a po drugiej(lewej) – ciężkie, które potrafi porwać tylko silny wiatr.

9.Nadmuchane dziwaki – zabawa plastyczno-konstrukcyjna z wykorzystaniem różnych elementów odpadowych.
Dziecko rysuje flamastrami na nadmuchanej, jednorazowej rękawiczce oczy, buzię, nos….może dokleicie włosy z włóczki przekształcając ją w śmiesznego stworka. Może swój balon przykleić do plastikowego kubka lub rolki po papierze toaletowym, ozdobić piórkami, kawałkami materiałów, gazetą, włóczką albo paskami krepiny.

Powodzenia Inga Matuszewska

  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl